Dialoog over de toekomst van radioactief afval

Scholentraject met jongerentop

Jongeren zijn een belangrijke, zo niet de belangrijkste doelgroep van dit debat. Met dit debat willen we immers vandaag nadenken over de keuzes die de jongeren van nu morgen als volwassenen zullen maken en implementeren.

Hiertoe ontwikkelden we in het kader van het scholentraject didactisch materiaal waar leerlingen in het 5e en 6e middelbaar in de klas mee aan de slag konden gaan om inzicht te krijgen in de materie en hun aanbevelingen rond het beheer van hoogradioactief en langlevend afval op te maken.

Tijdens de Jongerentop brachten vertegenwoordigers uit de verschillende deelnemende klassen deze aanbevelingen samen tot één finaal jongerenadvies.

De 18 aanbevelingen van Belgische jongeren

1 100 jongeren uit 57 klassen en 19 scholen gingen aan de slag met het thema ‘langetermijnbeheer van hoogradioactief en langlevend afval’ en maakten in totaal bijna 200 aanbevelingen. Ze vaardigden 125 vertegenwoordigers af naar de jongerentop van 18 november in Brussel die hun boodschappen aan minister Tinne Van der Straeten en Marc Demarche, directeur-generaal van NIRAS samenvatten tot 18 aanbevelingen.

Ons lesmateriaal en methodieken blijven beschikbaar

Door als leerkracht van de 3de graad middelbaar onderwijs 3 tot 4 lesuren te besteden aan ‘de toekomst van hoogradioactief afval’ sla je verschillende vliegen in één klap:

  • onze voorgestelde aanpak realiseert heel wat ontwikkelingsdoelen voor exacte en humane wetenschappen, levensbeschouwing, talen en artistieke expressie;
  • ons kant en klaar materiaal combineert klassikale uitleg met zelfstudie, groepswerk, en actieve interactie en discussie;
  • het materiaal is zo ontworpen dat leerkrachten er volledig zelfstandig mee aan de slag kunnen in hun klassen.
  • leerlingen kunnen – alleen of in een kleine groep – op basis van hun ervaringen een artistieke creatie maken van de resultaten.

Ga met je klas aan de slag en download het lessenpakket

In ons lessenpakket vind je informatiemateriaal, enkele didactische werkvormen voor de klasgroep, en individuele of kleine groepsopdrachten. Helemaal op maat van 16- tot 18-jaringen. 

Heb je een specifieke vraag?

Je kan hier rechtstreeks contact opnemen met de organisatoren van het Scholentraject, je kan bij hen terecht voor alle vragen met betrekking tot het lespakket en de methodieken